Organisatie

Hoe zijn we georganiseerd

Wij zijn bij uitstek een netwerkorganisatie en streven naar een heldere structuur. De opbouw hiervan vindt u hieronder.

Doelen van het SWV

Het bureau van het Samenwerkingsverband bestaat uit een directeur, twee beleidsadviseurs en een management assistent. Daarnaast hebben we een commissie advisering en toewijzing (CAT)die uit 2 gedragswetenschappers bestaat en een voorzitter. De directeur geeft leiding aan de dagelijkse gang van zaken binnen het SWV. Het bureau van het samenwerkingsverband heeft naar de scholen toe een signalerende, ondersteunende, stimulerende, faciliterende en controlerende taak. Daarnaast heeft het bureau beheerstaken. Het bureau van het SWV vervult de volgende functies en taken.

 

  1. Beleidsontwikkeling op passend en meer inclusief onderwijs
  2. Ondersteuning van en advisering aan de scholen op het gebied van passend en meer inclusief onderwijs.
  3. Verantwoordelijk voor de toelaatbaarheid tot vso, praktijkonderwijs en arrangementen, middels de ‘CAT’.
  4. Verantwoordelijk voor de doelmatige besteding van het ondersteuningsbudget.
  5. Beleid en uitvoering op het gebied van beheer, financiën, organisatie personeelszaken.
  6. Monitoring, rapportage en verantwoording van de doelen in het jaarplan.
  7. Overleg en afstemming met ketenpartners en het onderhouden van contacten met interne en externe partners.
  8. Organisatie van diverse overleggen in het samenwerkingsverband over: dekkend netwerk, passend en inclusief onderwijs
  9. Goede registratie van thuiszitters/schoolmissers en contacten over dekkend netwerk voor deze doelgroep
  10. Verzorgen van de in- en externe communicatie, waaronder het onderhouden van de website en het inrichten van een ouder- en jeugdsteunpunt.

PVOW als netwerkorganisatie

De drie organisaties Mondia, Christelijke Scholengemeenschap Walcheren (CSW) en Ozeo geven passend onderwijs op Walcheren dagelijks vorm en inhoud. De Raad van Toezicht bestaat uit twee onafhankelijke toezichthouders en een onafhankelijk voorzitter. De Raad van Toezicht en het bestuur vergaderen vijf keer per jaar. Er staat jaarlijks een werkbezoek op de planning.

Het bestuur van het SWV PVOW bestaat uit de drie aangesloten schoolbestuurders. Het bestuur vergadert regelmatig met de directeur van het SWV. Daarnaast hebben de directeuren van de scholen en de directeur van het SWV regelmatig een gezamenlijk overleg. Ook zijn er meerdere overleg vormen met de verschillende ondersteuningscoördinatoren.

Ieder jaar vinden er kwaliteitsgesprekken plaats vanuit het SWV met de directies van alle locaties over de doelmatigheid van de besteding van de ondersteuningsgelden. Het SWV maakt gebruik van ‘loodsen’ die helpen om de programmalijnen van het Ondersteuningsplan uit te voeren. Om de ondersteuningskwaliteit te verhogen zetten we scholing in en maken we gebruik van Begeleiders Passend Onderwijs op iedere VO locatie.

Het bestuur en de Raad van Toezicht

Het bestuur en de Raad van Toezicht volgen de Code Goed Onderwijsbestuur van de VO-raad. In het reglement bestuur en toezicht zijn de taken en bevoegdheden van het toezichthouders, het bestuur en de directeur omschreven. De RvT heeft een toezichtkader welke beschrijft waar de RvT invloed heeft. In het managementstatuut is de delegatie van de bestuurlijke taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden aan de directeur en de directeuren van de aangesloten scholen geregeld. De directeur rapporteert over de inhoudelijke en financiële stand van zaken aan het bestuur. Het bestuur legt verantwoording af aan de RvT. De cyclus wordt afgesloten met de verantwoording in de vorm van het bestuursverslag inclusief de jaarrekening.

PVOW in transitie

Als SWV PVOW zijn we in transitie. We krijgen meer beleidsruimte. Dat maakt dat we de horizon verkennen, waar koersen we op? Hoe doen we dat met alle partijen die ertoe doen om een behouden vaart te realiseren? Dat doen we samen als vloot! Er is de afgelopen jaren gewerkt aan een breed en betrokken netwerk. Door elkaar te leren kennen, vertrouwen te hebben in elkaars expertise, het durven stellen van vragen, heeft dat geleid tot het feit dat er een stevig netwerk is ontstaan. Daarnaast is in gezamenlijkheid een ondersteuningsplan gemaakt. Dit plan geeft met 4 bakens aan waar we op af koersen en wat onze ambitie is. In het filmpje krijgt u een indruk welke doelen we nastreven

We weten dat we soms ook gebonden zijn aan zaken waar we geen invloed op hebben zoals het gespecialiseerd onderwijs wat tijdelijk ‘’vol’’ kan zitten, de invloed van een pandemie, de toevlucht van leerlingen door een oorlog, lerarentekorten, enzovoort. Er zijn dan ook zorgen over onder andere de toenemende kansenongelijkheid, het dalende onderwijsniveau, de wachtlijsten maar ook de toename voor hulpverlening. We zoeken met elkaar, soms moeten we het doen met second best. Ook dat is deel van de dynamiek van passend onderwijs. Juist dat maakt dat we elkaar als partners nodig hebben; dat we moeten samenwerken.

Expertiseplein

Het plaatje over het Expertiseplein (zie hieronder) laat onze professionele partners zien.