Samenwerkingsverband

Samenwerkingsverband Passend Voortgezet Onderwijs Walcheren (PVOW)

Met ruim 5.000 leerlingen, vijftien schoollocaties en drie schoolbesturen (scholengemeenschap Mondia, Christelijke Scholengemeenschap Walcheren en Ozeo) is ons samenwerkingsverband relatief klein. Er zijn twaalf v(s)o-locaties op Walcheren en nog drie locaties voor specialistisch onderwijs in het Oosterschelde gebied. Ook hebben we twee arrangementen die tussen vo en vso in zitten, namelijk de structuurgroepen en Via BIT. We hebben te maken met drie gemeenten: Vlissingen, Middelburg en Veere.

Het Samenwerkingsverband heeft zicht op alle (extra) ondersteuning aan leerlingen op onze aangesloten scholen. We realiseren gezamenlijk een dekkend netwerk van onderwijs en ondersteuning. Samenwerkingsverband Passend Voorgezet Onderwijs Walcheren (SWV PVOW) is een georganiseerde samenwerking. PVOW streeft zowel naar goed passend als naar inclusief onderwijs voor de leerlingen. We leggen het verschil tussen deze begrippen graag even uit.

Passend onderwijs

Onder passend onderwijs verstaan we onderwijs dat passend is voor de leerlingen. Het vwo past bij de leerling die daar wel bij vaart, net als dat een leerling met een meervoudige beperking passend onderwijs aangeboden krijgt.

Bij het toeschrijven van passend onderwijs betekent dat er zicht is op de ondersteuningsbehoefte. Met ons team van kundige mensen in de scholen, onze begeleiders passend onderwijs en de orthopedagogen en gedragswetenschappers in ons Samenwerkingsverband en onze commissie is er enorm veel expertise voor handen om deze goed vast te kunnen stellen.

Inclusief onderwijs

Onder inclusief onderwijs verstaan we het streven om zoveel mogelijk leerlingen in het reguliere onderwijs te laten participeren. Dat betekent dat we het regulier onderwijs toerusten en versterken met middelen, kennis en expertise.

Zowel passend als inclusief onderwijs dragen bij aan een goed dekkend netwerk in het SWV.

Samenwerkingsrelaties

In ons SWV zijn samenwerkingsrelaties van groot belang. We zijn klein en daardoor kennen we elkaar. We weten wat eenieder te bieden heeft, houden elkaar op de hoogte van veranderingen met als doel om docenten en leerlingen zo passend mogelijk te ondersteunen in hun ontwikkelings- en ondersteuningsvragen. We betrekken elkaar actief en hebben zeer regelmatig overleg. Om breed geïnformeerd te zijn maken we deel uit van de Zeeuwse samenwerkingsverbanden en de Brabantse Zeeuwse tafel. We nemen deel in overleggen, maken gebruik van elkaars ‘’good practises’’ en trekken gedeeltelijk samen op omdat een goed netwerk meer mogelijk maakt. We zijn betrokken bij de verbeteragenda van de drie Walcherse gemeenten.

Commissie Advisering en Toewijzing (CAT)

Jaarlijks behandelen we zo’n 400 leerlingen in onze Commissie Advisering en Toewijzing (CAT). Ons deelnamepercentage in het Voortgezet Speciaal Onderwijs ligt hoger dan het landelijk gemiddelde. Dat betekent dat er meer geld naar ons specialistisch onderwijs gaat dan waar we voor bekostigd worden. Binnen het inzicht op kwaliteit worden de kengetallen van het samenwerkingsverband jaarlijks steeds beter gemonitord. Analyse van de kengetallen, trends en interpretaties hebben invloed op de invulling van ons beleid. In ons ondersteuningsplan kunt u lezen hoe we dit doen.

Leestips

Op deze website spreken we over Voortgezet Onderwijs (vo), Voorgezet Speciaal Onderwijs (vso) en Gespecialiseerd Onderwijs (go). Ondanks het feit dat we spreken over regulier onderwijs willen we de termen ‘’regulier’’ en ‘’speciaal’’ zo min mogelijk gebruiken. Een leerling die goed passend onderwijs krijgt is immers niet regulier of speciaal maar gaat “gewoon” naar school.

Daarnaast gebruiken we het woord ‘’kind’’ of ‘’jongere’.’ Zodra we die termen gebruiken wordt zowel het mannelijke, vrouwelijke als non-binaire kind/ jongere bedoeld. Vaak beschrijven we dit met ‘’hij’’ terwijl ook in dat geval zowel het vrouwelijke als non-binaire kind/ jongere wordt bedoeld. Ook gebruiken we het woord ‘’ouder(s)’’ waarmee we natuurlijk ook verzorger(s) bedoelen. Met ‘’we’’ en ‘’ons’’ worden het SWV én de aangesloten scholen (en schoolbesturen) bedoeld.