Extra ondersteuning

“Niemand tussen wal en schip”

Onze gezamenlijke ambities:

In ons ondersteuningsplan staat beschreven waar we ieder jaar aan werken in het proces tot het verbeteren van ondersteuningsmogelijkheden, het sturen op meer inclusief onderwijs en het anticiperen op veranderende doelgroepen. De extra ondersteuning wordt momenteel nu vooral geboden bij de arrangementen (Structuurgroepen en Via Bit) en het VSO maar we werken aan een meer doorgaande lijn tussen VO en VSO. De ondersteuningsstructuur wensen we meer aangesloten aan elkaar en met meer tussenliggende stappen. Ook hier faciliteert het SWV deze groei op diverse gebieden. U kunt lezen wat we voor ogen hebben in ons ondersteuningsplan 2023-2027. In ons jaarverslag en in ons jaarplan kunt u lezen hoe we op koers liggen.

Bovenstaande ontwikkelingen zijn ook hard nodig. In ons SWV hebben we te maken met leerlingen die tussen wal en schip dreigen te raken, denk aan:

  • Leerlingen die tussen twee SchoolOndersteuningsProfielen vallen of leerlingen die uitgevallen zijn binnen het onderwijs.
  • Leerlingen die niet op een passende onderwijsplek geplaatst kunnen worden als gevolg van een vol arrangement of VSO.
  • Leerlingen waarbij het accent komt te liggen op het verkrijgen van vaardigheden voor succesvolle deelname aan de maatschappij.
  • Leerlingen met een hulpvraag in een onderwijszorgcombinatie om het (onderwijs) perspectief weer op te kunnen pakken.
  • Leerlingen/ nieuwkomers die (tijdelijk) een sterke sociaal-­emotionele ondersteuning nodig hebben.

Beoogde resultaten:

We werken met elkaar aan een goed dekkend netwerk. Doelgroepen veranderen, we moeten steeds weer kijken wat nodig is om onze leerlingen zo goed mogelijk te laten ontwikkelen:

  • We verbinden VO en VSO-diplomagericht zoveel mogelijk in samenwerking en creëren een doorgaande lijn tussen VO en VSO onderwijs.
  • We werken aan een dekkend aanbod van ondersteuning waar nodig met jeugdhulp.
  • Er zijn goed georganiseerde mogelijkheden voor het opdoen van kennis, het delen van expertise en samenwerking.
  • De afstand tussen het VO en het VSO is verkleind door incidentele en structurele samenwerking.

Wettelijk kader en zorgplicht

Om elke jongere een passende onderwijsplek te bieden, hebben scholen een zorgplicht. Dat betekent niet dat de school elke leerling die zich aanmeldt, ook moet plaatsen. Wel betekent het dat de school in het kader van de zorgplicht een gedegen onderzoek doet naar de onderwijsbehoeften van de leerling die schriftelijk is aangemeld of ingeschreven. Om een passende onderwijsplek te vinden, werken de scholen samen in het samenwerkingsverband. De verschillen tussen jongeren worden zoveel mogelijk benaderd vanuit denken in kansen en mogelijkheden. Het SWV PVOW is daarbij faciliterend, controlerend en ondersteunend aan de scholen. Samenvattend heeft elke school de wettelijke taak om het onderwijs voor leerlingen zo passend mogelijk te maken en hebben de scholen binnen het SWV gezamenlijk de taak om alle leerlingen zo thuisnabij en passend mogelijk een plek te bieden. Om eventuele onevenredige groei in het specialistisch onderwijs te compenseren maken we gebruik van een vangnetregeling die we in de regio met de vo samenwerkingsverbanden hebben afgesproken.

Expertiseplein

Het plaatje over het Expertiseplein (zie hieronder) laat onze professionele partners zien.