Passend Onderwijs

onderwijs met en zonder ondersteuning

Het is voor ieder leerling van belang dat deze op een plek komt waar het zich optimaal kan ontwikkelen en de ondersteuning krijgt die nodig is. Om elk leerling een passende onderwijsplek te bieden, werken alle scholen voor voortgezet regulier en specialistisch onderwijs samen binnen Samenwerkingsverband PVOW. Het ondersteuningsperspectief plan (OPP) is het document wat gebruikt wordt om de ondersteuningsbehoefte in kaart te brengen en de ondersteuning daarop af te stemmen. Dit document wordt ingebracht bij het SWV als een school niet meer aan de gevraagde ondersteuning kan voldoen. Als ouders ben je op de hoogte van de inhoud van dit plan.

Wat doet het SWV als de school aangeeft de ondersteuning niet (meer) te kunnen bieden:

De Commissie Advisering en Toewijzing (CAT)

Voor de wettelijke opdracht om verwijzingen naar vso (voortgezet speciaal onderwijs) en Pro (praktijkonderwijs) goed te laten verlopen is binnen het SWV een commissie ingesteld om deze taken wettelijk vorm te geven. De commissie heeft drie functies, namelijk:

  • Het toewijzing van een TLV of arrangement (bij een positief besluit m.b.t. een TLV wordt een uitspraak gedaan over de duur van het arrangement en de bekostigingscategorie).
  • Adviesfunctie bij complexe vragen.
  • Monitoren van advisering en toewijzing en zicht houden op een ‘’dekkend aanbod’’.

De route van toewijzing van een TLV

De CAT bestaat uit drie leden (een voorzitter en twee gedragswetenschappers) en wordt bijgestaan door een secretarieel ondersteuner. Op basis van de ondersteuningsvraag van de leerling wordt, onder verantwoordelijkheid van de ondersteuningscoördinator op de school, een Ontwikkelings-Perspectief Plan (OPP) opgesteld. Dit plan geeft inzicht in de achtergronden van het waarneembare gedrag (het begrijpen van de leerling), beschrijft welke ondersteuning de leerling nodig heeft en de interventies (plan van aanpak). Blijkt na evaluaties dat de school ondanks de ingezette interventies toch niet de juiste ondersteuning kan bieden, dan kan de leerling worden ingebracht bij de Commissie van Advisering en Toewijzing van het SWV. De CAT creëert door middel van het OPP, de zienswijzen van de leerling en de ouders en eventueel aanvullende documenten een duidelijk en onafhankelijk beeld van de al afgelegde weg en de ondersteuningsbehoefte van de leerling.

De CAT gaat uit van de volgende uitgangspunten:

  • Inclusie is een werkwoord. Een zo regulier mogelijke vorm van onderwijs wordt nagestreefd. Een overstap van gespecialiseerd naar vormen van meer regulier onderwijs wordt gestimuleerd
  • De expertise rondom een leerling ligt op de school en in het systeem
  • De school kent en begrijpt de leerling en de ouders het beste. De communicatie loopt gedurende het CAT proces in principe via de school
  • De ondersteuningscoördinator van de school is en blijft betrokken bij het zorgtraject op school en het traject bij de CAT
  • De ‘Routemeter’ kan benut worden om de ondersteuningsbehoefte van een leerling te verhelderen
  • De zienswijzen van de leerling en zijn ouders (zorg, hulpverlening, leerplicht en/of andere deskundigen) zijn belangrijk om de leerling goed te begrijpen en op basis daarvan te komen tot een advies over een passende onderwijssetting
  • Er wordt ingestoken op het begrijpen van de leerling (achtergrond van gedrag) en het formuleren van zijn ondersteuningsbehoefte. Een diagnose kan hierbij ondersteunend zijn, maar is geen uitgangspunt
  • Bij een complexe onderwijsvraag organiseert het SWV met toestemming van ouders een zogenaamd Ronde Tafeloverleg en kijken we zo breed mogelijk met alle partners (school, gemeente, Leerplicht, zorg en/of hulpverlening) naar maatwerk

Aanmelden

Hoewel ouders vrij zijn bij elke aangesloten school van het SWV aan te melden, is het de bedoeling in het kader van inclusiever onderwijs dat eerst de reguliere scholen kijken of ze aan de ondersteuningsvraag kunnen voldoen. Pas als duidelijk is dat dat niet lukt, komt de mogelijkheid van een arrangement of een VSO setting in zicht. Ook is er een beperkte mogelijkheid om een overstap coach te betrekken vanuit PO naar VO. Dit helpt de jongeren een zachte landing te maken in het VO. We spreken dan van extra ondersteuning. Als ouder kunt u altijd in gesprek met de reguliere voorkeursschool passend bij het niveau wat is gegeven vanuit het PO om te kijken wat mogelijk is.

Onze scholen

U vindt u al onze scholen onder: Aangesloten scholen.

Zorgplicht

Een schoolbestuur is verantwoordelijk voor de schoolloopbaan van een leerling. Vanaf het moment dat een leerling start in het VO, moet de school zorgen voor de juiste ondersteuning. Zodra duidelijk wordt dat dit, ondanks de brede inspanning van de school in samenwerking met ouders en eventueel hulpverlening, niet (meer) lukt, onderneemt de school actie. De school onderbouwt welke ondersteuning de leerling nodig heeft en wat zij als school wel, tijdelijk of niet kunnen bieden.

De ouders

Een goede samenwerking tussen school en ouders is nodig voor de juiste ondersteuning op school. Al onze scholen onderstrepen het belang van open en eerlijke communicatie met de ouders en leerlingen. School en ouders zijn educatieve partners, elk met eigen taken en verantwoordelijkheden. Ze hebben elkaar nodig bij de vormgeving van passend onderwijs.

De docent

De docent is verantwoordelijk voor kwalitatief goed onderwijs aan de leerlingen. Aan die hoofdopdracht is met de invoering van passend onderwijs (2014) niet veel veranderd. Leraren doen dat al. Wel richten leraren nu meer de aandacht op het bieden van extra ondersteuning en het omgaan met verschillen.